Wyniki

Znaleziono 9 wyników wyszukiwania hasła: nauki ekonomiczne

Maciej Żukowski (2021/5, Recenzje i omówienia, s. 697)

Recenzja: nauki ekonomiczne i wyzwania współczesności. Fundamentalne problemy w teorii i w praktyce, pod redakcją Bogusława Fiedora, Mariana Goryni i Elżbiety Mączyńskiej


Robert Ciborowski (2021/3, Recenzje i omówienia, s. 449)

Recenzja: nauki ekonomiczne i wyzwania współczesności. Fundamentalne problemy w teorii i praktyce, red. B. Fiedor, M. Gorynia, E. Mączyńska


Anna Mijal (2020/6, Artykuły, s. 812)

Zarządzanie strategiczne akademickim kształceniem ekonomistów w kontekście oczekiwań studentów i wymagań zmieniającego się rynku pracy

Kultura i edukacja ekonomiczna były tematem jednej z sesji panelowych X Kongresu Ekonomistów Polskich, który odbył się w listopadzie 2019 r. W nowej klasyfikacji dziedzin i dyscyplin naukowych wprowadzonej w Polsce w 2018 r. nie uwzględniono kategorii nauki ekonomiczne. Rodzi to pytanie o identyfikację kierunków i profili kształcenia ekonomicznego na poziomie wyższym, wpływając zarazem na (...)


Bogusław Fiedor, Marian Gorynia (2020/2, Artykuły, s. 155)

O silnych i słabych stronach współczesnych nauk ekonomicznych

Celem artykułu jest ocena nauk ekonomicznych pod kątem widzenia ich głównych silnych i słabych stron. Ewolucja nauk ekonomicznych prowadzi do ujawnienia i wzmocnienia, ale niekiedy też erozji ich silnych stron. Autorzy podjęli próbę identyfikacji mocnych i słabych stron nauk ekonomicznych oraz ich krótkiej charakterystyki. Podstawową metodą badawczą wykorzystaną przy przygotowaniu tego (...)


Marian Gorynia (2018/5, Artykuły, s. 497)

Współczesne nauki ekonomiczne: tożsamość, ewolucja, klasyfikacje

Artykuł zawiera rozważania na temat obecnego stanu nauk ekonomicznych ze zwróceniem szczególnej uwagi na kontekst polski. Punktem wyjścia rozważań jest prezentacja różnych klasyfikacji nauk ekonomicznych w Polsce, a także klasyfikacji międzynarodowych. Dalej podejmuje się próbę określenia tożsamości nauk ekonomicznych czyli tego, co łączy poszczególne dyscypliny tych nauk (ekonomia, finanse (...)


Romuald I. Zalewski (2014/3, Dyskusje i polemiki, s. 449)

Miejsce towaroznawstwa w naukach ekonomicznych – głos polemiczny do artykułu M. Goryni i T. Kowalskiego nauki ekonomiczne i ich klasyfikacja a wyzwania współczesnej gospodarki („Ekonomista” 2013, nr 4)


Marian Gorynia, Tadeusz Kowalski (2013/4, Artykuły, s. 457)

nauki ekonomiczne i ich klasyfikacja a wyzwania współczesnej gospodarki

Postępujące procesy globalizacji i międzynarodowej integracji kształtują współczesny obraz cywilizacyjnych przemian. Towarzyszą im dynamiczne zmiany zjawisk i warunków determinujących procesy budowania gospodarki – nowoczesnej, konkurencyjnej i innowacyjnej. Powszechne jest przekonanie, że przełom XX i XXI w. zapoczątkował nową erę w tym procesie. Wykształca się nowe spojrzenie na światowe (...)


Bogusław Fiedor (2010/4, Artykuły, s. 453)

Kryzys gospodarczy a kryzys ekonomii jako nauki

Punktem wyjścia artykułu jest prezentacja argumentów, dlaczego nie jest uzasadnione utożsamianie zjawisk kryzysowych w gospodarce, zarówno w jej sferze realnej, jak i regulacyjnej, z kryzysem nauki ekonomicznej z punktu widzenia jej wartości poznawczej i siły predykcji. Zdaniem autora, odnosi to również do współczesnego kryzysu ekonomiczno-finansowego.
Druga część artykułu to próba (...)


Jan Polowczyk (2010/4, Artykuły, s. 493)

Elementy ekonomii behawioralnej w dziełach Adama Smitha

Ekonomia behawioralna jest jednym z najciekawszych wydarzeń w naukach ekonomicznych przełomu XX i XXI wieku. Jest szerokim nurtem łączącym poglądy opozycyjne w stosunku do tzw. ekonomii tradycyjnej (nazywanej też ekonomią głównego nurtu, neoklasyczną, czy ortodoksyjną). Celem artykułu jest przedstawienie poglądów Adama Smitha, na tle szerokiej panoramy różnorodnych koncepcji ekonomistów (...)




....